مراحل ثبت برند در چند گام ساده

مثلا خود شما ترجیح میدهید یک ساعت گرانقیمت را از برند “معصومی زادگان” بخرید یا “رولکس”؟ یعنی بتوان اسم برند را از طریق المانهای گرافیکی به شکل مناسبی طراحی کرد. اگر شما هم یک شرکت ثبت کنید در حوزه حمل و نقل مسافر و از برند ولوو سوء استفاده کرده و تلاش کنید ذهن مخاطب را همان بازی ولوو را برایش انجام دهید قاعدتاً چیزی جزء شکست برند تجاری خود را نباید انتظار داشته باشید . شاید در حال حاضر حوزه فعالیت شما در حد یک استان و نهایتاً شهرهای اطراف باشد ولی از کجا میدانید که در آینده نخواهید فعالیت خود را به کشورهای همسایه یا حتی قارههای دیگر گسترش دهید؟ در کشور ما هم برندهایی مثل اشی-مشی، مَزمَز و چینچین از همین فرمول انتخاب اسم برند استفاده کردهاند؛ اما اگر راستش را بخواهید هیچ فرمول تضمینشده ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد. درست است که خرید آن کسب و کار بیشتر به دلیل سهم بازار قابل ملاحظه در کشور هدف است، اما یکی دیگر از دلایل آن تاثیر آن نام تجاری بر فرهنگ آن مردم است. در کشور ما ثبت برند شرکت، ثبت برند مواد غذایی، ثبت برند محصولات صنایع دستی و محصولات مرتبط با فناوری بیشتر رواج دارد. Post was created by GSA Content Generator DEMO!

انتخاب اسم برند

طی مدت یک ماه اشخاص دیگر میتوانند با توجه به روزنامه ی رسمی اعتراض خود را به مراجع قضایی اعلام نمایند . مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپولیس» بگذارید ممکن است طرفداران استقلال از شما خرید نکنند یا حتی بدتر با شما دشمنی کنند؛ شاید به نظرتان مسخره برسد ولی این موارد واقعاً پیش میآیند! اسم برند باید با ارزشهای بنیادین شرکتتان ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با مشتریان ارتباط برقرار کند. اسم برند شما باید هم به صورت قانونی و هم در دامنههای اینترنتی قابل ثبت باشد. در بخش ورود اطلاعات مشخصات فردی که به عنوان ابلاغ گیرنده در نظر گرفته شده است وشماره تماسی وارد سامانه می شود که رمز و ابلاغیه های بعدی به این شماره پیامک می شود.در مرحله ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی : در صورتی که فردی برای ثبت برند خود به وکیل مراجعه کنید و”درخواست کننده وکیل باشد گزینه ” وکیل دادگستری ” انتخاب می شود و در غیر این صورت با انتخاب گزینه” یکی از مدیران ” یک نفر از بین شرکاء یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی می شود.در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود: در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان “شماره کالای درخواستی را می دانم ” را انتخاب نموده در غیر این صورت گزینه دوم را انتخاب کنید و نام محصول را وارد می کنید تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما مشخص گردد.

همه ی این اسمها از نظر ذهنی یک انرژی خاصی دارند؛ انگار که واقعاً قدرتمند هستند و هر کس از آنها استفاده کند میتواند مثل یک گاو خشمگین یا خرس درنده نیرومند بشود! مخصوصاً اگر یک شرکت تازه تأسیس باشید هیچگاه از اسمهای مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید؛ چون این کار باعث میشود شما دذر نظر مشتریان یک شرکت فیک و کپی به نظر برسید. و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه خواهد بود؛ چون شما شهرت اولیه را دارید، و این اتفاق هزینههای برندینگ را بهشدت کاهش می دهد. برندهایی مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثالهای خوبی برای یک اسم برند بصری هستند؛ چون همزمان یک تصویر واضح از آنها در ذهن مخاطب شکل میگیرد. برای مثال در حوزه مُد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که اسم برندش را Victoria’s Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و توانست از آنها غرامتی چند میلیون دلاری دریافت کند! ثبت قانونی برند جلوی هر نوع سوءاستفاده از نام تجاری و علامت تجاری شما را میگیرد. اگر نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چقدر هم که برای انتخاب نام برندتان وقت گذاشته باشید، وقتتان هدر رفته.

This content was generated by GSA Content Generator DEMO.

ثبت علامت تجاری

بااین وجود اگر اسم برندتان برخی از ویژگیها را داشته باشد، هم استفاده از آن و هم به خاطر سپردنش برای مردم آسانتر خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه نباید از اسم هایی استفاده کنید که باعث حساسیت برخی از قشرهای مردمی می شوند. • استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز مزایای حق تقدم (حداکثر۶ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵روز از آن تاریخ تسلیم کنند. برای جزییات بیشتر می توانید روی لینک «مشاهده جزییات نرم افزار مشاور املاک سرو» کلیک کنید و کاتالوگ و فیلم آن را مشاهده نمایید. ثبت علامت تجاری (برند) در اداره مالکیت صنعتی، بخش ثبت علامت تجاری در تهران به نشانی میدان امام خمینی (ره) خیابان خیام ،خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ساختمان قدیم بانک ملت امکان پذیر است . در واقع منظور این است که که برند و یا علامت تجاری شما منحصر به فرد باشد، و هیچ گونه شباهتی به علامت یا برند دیگری نداشته باشد. آیا می دانستید که لفظ برف (“Barf”) در زبان انگلیسی به معنی “استفراغ” است؟

دیدگاهتان را بنویسید