مراحل ثبت برند در ۶ مرحله

گاهی نام تجارتی کالا با اسم تجارتی یا علامت ساخت آن ادغام و به یک شکل شده و برای شناساندن خود محصول به کار می رود به عنوان مثال محصول (آدامس) که در آن نام تاجر به عنوان اسم تجارتی استفاده شده و در عین حال محصول را نیز معرفی می کند و این نوع علامت را در انگلیسی و در فرانسه نامیده اند. ماده ۵٨٢ ق.ت. مقرر می دارد: « وزارت ادلیه به موجب نظامنامه ترتیب اسم تجارتی و اعلان آن و اصول محاکمات در دعاوی مربوط به اسم تجارتی را معین خواهد کرد. در صورتی که مرجع ثبت علامت تجارتی را به هر دلیلی قابل ثبت نداند و یا شخص دیگری به موجب اینکه مدعی حق تقدم در ثبت می باشد و ادعای او پذیرفته شود و یا اینکه علامت تجارتی مورد نظر شرایط لازم برای ثبت را نداشته باشد، اقدام به رد تقاضای ثبت علامت تجارتی می کند که در این صورت، میتواند در مدت سی روز از تصمیم مرجع ثبت، مبنی بر رد تقاضای ثبت به مرجع کنوانسیون ماده ۱۷۰ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری، الزام به ثبت علامت تجاری را بخواهد.

ثبت علائم تجاری

طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها مصوب ١٣۴٠ با اصلاحات بعدی در بند ٢ ماده اول خود اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران را مکلف نموده که نسبت به ثبت علائم تجارتی و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی اقدام نماید ولی تا کنون ایین نامه اجرایی ماده ۵٨٢ ق.ت. در ضمن موسسات خدماتی – تجارتی نیز برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان و جذب مشتری علامت صنعتی انتخاب می نمایند. در این مقاله موسسه حقوقی ایلیا مراحل ثبت برند را گام به گام توضیح داده است و شما متقاضی گرامی می توانید با توجه به موارد گفته شده علامت تجاری خود را ثبت نمایید. در خاتمه اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی پس از دریافت اظهارنامه نحوه تنظیم آن را با مقررات تطبیق و مراتب رادر دفتر ثبت می کند، سپس نسخه ثانی اظهارنامه را امضا و مهر نموده به متقاضی به عنوان رسید مسترد می دارد.

مراحل ثبت برند

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که ایجاد شده است، را میتوان وجود برند های مختلفی دانست که در بازار با آن ها مواجه شده ایم، اما این سوال برای بسیاری از ما پیش می آید که ثبت برند چه اهمیت و ضرورتی دارد؟ بسیاری از شرکت در طول مدت زمانی حدود ۶ ماه بیشاز ۳۰۰۰ اسم مختلف را بررسی میکنند. طرز مخصوص استعمال علامت مانند اینکه قید شود به وسائل مختلف به هر شکل و اندازه و نوع چاپ. برند یا نام تجاری که برای محصولات یا شرکت ها اطلاق می شود،نامی است که محصولات و خدمات و شرکت ها را از سایر شرکت ها متمایز می کند.ثبت برند در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی ،تولیدی،فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشد که میتواند به طور غیر مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را پشتیبانی از صاحب برند را همراه دارد.با استفاده از برند برای کالا یا خدمات حق سود استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن کالا و یا خدمات سلب می شود. تعریف و طراحی یک علامت تجاری خوب یعنی ساختن یک تعهد خوب و تعهد این علامت تجاری خوب لزوم به یاد آورده شدن آن است چرا که علامت تجاری که نتواند تاثیر خود را بر ذهن بازار بگذارد نمی تواندعلامت تجاری تاثیر گذاری شناخته شود و علامت تجاری که تاثیر گذار نباشد یعنی بازار آن را نپذیرفته و این عدم پذیرش یعنی شکست و به دنبال آن ناکامی شرکت . Post was generated with the help of GSA Content Generator Demoversion!

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که انتخاب برند و علامت کاملاً اختیاری است. به همین دلیل مدارکی را که باید افراد حقیقی و حقوقی به مراکز مربوطه ارائه دهند کمی با یکدیگر متفاوت است. راجع به نحوه ثبت مرجع ثبت و حمایت قانونی از دارنده و یا تعقیب افراد سو استفاده کنند از نام تجارتی و به تصویب نرسیده است. ثبت اسم تجارتی مانند ثبت شرکتها و دفاتر و علائم و اختراعات به صورت اعلامی است: به عبارت دیگر متقاضی ثبت با تنظیم اظهارنامه و طی تشریفات مربوط به ثبت و آگهی ثبت علامت را به وسیله اداره ثبت اعلام می نماید تا بدین وسیله اشخاص ذینفع با اطلاع از موضوع عند اللزوم اعتراض به ثبت اسم تجارتی مانع ثبت آن شده و حقوق خود را استیفا نمایند . مثلاً می توان در مورد خدمات حمل و نقل کلمه (هما) و از خدمات قالیشویی کلمه (شربت اوغلی) را به عنوان علامت تجاری نام برد. اگر پیدا کردن اسم فروشگاه اینترنتی مناسب برای شما بسیار دشوار و خستهکننده است میتوانید از اسم برندهای دیگر، از سایر زبانها، محیط اطراف خود و حتی مکالمات روزانه خود الهام بگیرید تا بتوانید بهترین اسم را برای فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید