ثبت علامت تجاری نحوه ثبت و بیان چند نکته

ثبت علائم تجاری همچنین طبق تبصره ۲، مراتب فسخ یا خاتمه پیش از موعد مجوز بهره برداری در صورتی که در چارچوب متن قرارداد و مطابق قوانین و مقررات مربوط باشد، نیز به موجب مقررات این ماده، با انجام تغییرات لازم، قابل ثبت خواهد بود. هرشخصی که بطریقی (به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقرار بنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هردو معــــاهده مذکور مرتبط باشد، میتواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی که تأثیر آن در همه یا برخی از دیگرکشورهای عضو سیستم مادریداست برخوردار گردد. طبق ماده ۱۴۱ آیین نامه، مالک علامت تجاری یا برند می تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید. در مجوز بهره برداری باید صریحاً به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می شود یا خیر و نیز این که، آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه های بعدی را دارد یا خیر. طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه، مالک علامت تجاری یا برند مکلف است، هر نوع تغییر راجع به اسم، نشانی، تابعیت و اقامتگاه یا اعطای اجاره بهره برداری از علامت یا انتقال و یا اعراض از علامت ثبت شده را کتباً و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام نماید.

اسم برند خاص

ثبت برند ۱- مدرک قانونی مبنی بر اعطای اجازه بهره برداری که به امضای اجازه دهنده و اجازه گیرنده رسیده است. طبق ماده ۱۴۵ آیین نامه، در صورتی که انتقال، اعطای اجازه بهره بردای، فسخ و خاتمه پیش از موعد مجوز بهره برداری یا اعراض از مالکیت علامت ثبت شده در خارج از کشور انجام شده باشد، اصل یا رونوشت مصدق سند مربوط که در آن شماره و تاریخ علامت ثبت شده در ایران قید و به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد، دلیل انتقال، اعطای اجازه بهرهبرداری، فسخ و خاتمه پیش از موعد مجوز بهرهبرداری یا اعراض از مالکیت علامت، برای ثبت آن در ایران خواهد بود. اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز ذکر نشود، هر مجوز بهره برداری که به ثبت میرسد، غیر انحصاری محسوب می شود. طبق ماده ۱۵۹، هرگاه متقاضی ثبت بین المللی علامت، در ایران اقامت نداشته باشد، جهت تسلیم اعتراض یا هر گونه پاسخ یا اطلاعیه ای باید وکیلی که در ایران اقامت دارد را به مرجع ثبت معرفی اسم خاص برند نماید. طبق ماده ۱۵۵، هرگاه اظهارنامه اصلی، ثبت ناشی از آن یا ثبت اصلی حسب مورد ظرف ۵ سال از تاریخ ثبت بین المللی اعتبار خود را در ایران از دست دهد، مرجع ثبت مراتب را طی اطلاعیه ای به دفتر بین المللی اعلام کرده و در آن کالا ها و خدماتی که مشمول تصمیم لغو قرار گرفته اند ذکر و از دفتر بین المللی درخواست خواهد کرد که ثبت بین المللی را در حدود لازم باطل نماید.

انتخاب اسم برند

د ـ عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود. د- عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یانام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند،بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود. طبق ماده ۱۴۷ آیین نامه، ابطال ثبت علامت تجاری یا برند، مطابق مواد ۴۱ و ۴۳ قانون در دادگاه صالح مشخص شده در ماده ۵۹ قانون و با تقدیم دادخواست به عمل می آید. طبق ماده ۱۴۸، هرگاه دادگاه در مورد ابطال علامت ثبت شده، رأی نهایی صادر نماید، مراتب را به مرجع ثبت ابلاغ می کند و مرجع مذکور موظف است مطابق حکم دادگاه، بخشی از علامت یا ثبت علامت را به طور کامل یا فقط نسبت به بعضی از کالا ها و یا خدمات مورد حکم در دفتر مربوط ابطال و مراتب را در روزنامه رسمی آگهی نماید. Article was created by GSA Content Generator Demoversion.

ثبت علامت تجاری

در صورت اتخاذ تصمیم قطعی، مرجع ثبت باید مراتب را ضمن ذکر کالا ها یا خدماتی که مشمول تصمیم مربوط قرار گرفته اند، به دفتر بین المللی اطلاع داده و از آن درخواست کند که ثبت بین المللی را در حدود لازم باطل نماید. طبق ماده ۱۶۰، هرگاه مالک علامت ثبت شده در ایران متعاقباً ثبت بین المللی همان علامت تجاری که در ایران نیز مشمول حمایت است را کسب کند، ثبت بین المللی آن علامت بنابه درخواست و اعراض متقاضی از مالکیت علامت ثبت شده در ایران، جایگزین ثبت در ایران می گردد؛ مشروط بر اینکه تمامی کالا ها و خدمات موضوع علامت ثبت شده در ایران، در فهرست کالاها و خدمات مشمول ثبت بین المللی نیز باشد. طبق ماده ۱۴۴ آیین نامه، مالک علامت تجاری یا برند می تواند با تسلیم درخواست کتبی به مرجع ثبت، از حقوق خود نسبت به علامت ثبت شده معتبر اعراض (صرف نظر) نماید.

دیدگاهتان را بنویسید