مدارک لازم جهت ثبت برند

برای خرید و فروش و رهن علامت های تجاری تفاوتی ندارد که برند بصورت انفرادی ثبت شده است یا جمعی ، حق مسلم صاحب برند تجاری است که با اجاره نامه و یا قراردادی اجازه استفاده از برند تجاریخود را به سایرین با هر قیمت و شرایطی به فروش یا اجاره برساند و گرفتن رضایت از او و حضور خود صاحب برند برای انجام معامله شرط است . آیا همیشه حق با مشتری است؟ پس یکبار برای همیشه با صرف کمی وقت و خواندن این مقاله به خودتان (و صد البته جیبتان!) لطف کنید؛ چون ما در این مقالهقصد داریم به شما کمک کنیم تا یک اسم مناسب برای برندتان انتخاب کنید. گاهی وقت ها افراد از برند خود ناراضی هستند و قصد تغییر آن را میکنند اما متاسفانه این مسئله هزینه زیادی را در پی دارد تا بتوانید دوباره برند خودرا با نام جدید عرضه کنید، پس درابتدای راه نام مناسبی انتخاب کنید تا هیچ وقت فکر تغییر آن به سرتان نزند. از همراهی شما عزیزان تا انتهای این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. ۴- نام برندی را انتخاب کنید که در آینده شما را محدود نکند. به عنوان مثال اگر اسم موردنظرتان را فقط به کالای خواب محدود کنید، در آینده برای فروش سایر لوازم دکوراسیون داخلی به مشکل می خورید.

مراحل ثبت برند

پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید (ما در آخر همین مقاله چند نکته راجع به قوانین ثبت اسم شرکت در ایران را آوردهایم. نکتهای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این است کهبعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارندکه ممکن است همین مسئله باعث سردرگمی مشتریان بشود، مثلاً کلماتی مثل عاج-آج، راضی-رازی؛ بنابراین سعی کنید اسمی انتخاب کنید که تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد. انتخاب اسم برندهم مثل انتخاب اسم نوزادی است که بعداً قرار است هویت داشته باشد. مورد دوم اغلب در مواقعی اتفاق میافتد که برند شما به جایگاه مناسبی در بازار رسیده باشد و هویت شرکت شما برای شرکت رقیب دردسرساز باشد. به منظور ثبت علامت تجاری(ثبت برند)، اولین قدم شناخت کامل کلاس های مندرج می باشد که برند مورد نظر را می توان در هر کدام از آنها ثبت کرد. نشانه و علائم تجاری که از آن به عنوان برند و یا لوگو یاد شده و به گونهای معرف نوع خدمات، محصول، کالا در دنیای اقتصادی و بازاریابی خواهد بود و ماحصل آن شناخت متقاضیان نسبت به ماهیت و چگونگی فرایند تجاری کمپانی و یا شرکتی است که لوگو و یا علامت انحصاری بر آن درج شده است، میباشد.

Post has been generated by GSA Content Generator DEMO!

اگر برندی که می خواهید ثبت کنید دارای لوگو نیز باشد، بهتر است از طرح های ساده و قابل فهم و زیرکانه و در عین حال زیبا استفاده نمود. مهمترین فاکتور در ثبت علامت تجاری، زمان میباشد و با توجه به اینکه در کشور ایران در حوزه مالکیت معنوی قانون تقدم در اظهارنامه (first to file) اجرا میگردد، لذا توصیه اکید داریم که همزمان با شروع کسب و کار،علامت تجاری مناسبی را طبق شرایط و ضوابط موجود در قوانین ماکیت معنوی (قوانین در سایت نیز موجود و قابل دانلود میباشد) انتخاب کنید و در اولین زمان ممکن با مشاوره از متخصصان این حوزه اقدام به اظهارنامه و ثبت علامت تجاری خود نمایید. در صورتی که ادعایی نسبت به علامت مورد تقاضا وجود نداشته باشد، آگهی ثبت علامت رسمی که حاوی مشخصات مالکین علامت و شماره ثبت رسمی می باشد، جهت درج در روزنامه رسمی و انتشار برای عموم، صادر می گردد. ۴- در مرحله بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید و اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید و پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگه ای نمایش داده می شود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید و با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری ورمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیری های بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.

امّا در مورد ثبت برند در ایران قضیه کاملاً متفاوت است چراکه بر خلاف اداره ثبت شرکتها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، اداره مالکیت معنوی که وظیفه و مسئولیت اموری مانند ثبت علائم تجاری، ثبت طرحهای صنعتی و ثبت اختراعات را بر عهده دارد، فقط در شهر تهران مستقر است و تمامی اظهارنامههای مربوط به موارد مذکور از سراسر ایران به این اداره ارسال می شود. علاوه براین از آنجا که منحصر به فرد هستند، در ذهن مخاطب باقی می مانند و امکان فروش بیشتر و برتری از سایر رقبا را برای کسب و کارتان فراهم می کنند. ۳- نام برند منحصر به فرد داشته باشید. ۳٫ – نام تجاری اسمی است که موسسین برای شناخت اشخاص حقیقی و حقوقی به کار برده می شود. نام برند کوتاه نه تنها شخصیت برند را می سازد، بلکه شناخت آن را برای مشتری بسیار آسان می کند. علاوه براین نه تنها رقبا نمی توانند از این نام برند سوء استفاده کنند، بلکه به مرور زمان این نام قوی تر می شود. در این خصوص میتوان بحثهایی را مطرح نمود که در این مقال نمی گنجد؛ صرفا جهت اطلاع اجمالاً بیان گردید.

دیدگاهتان را بنویسید